‘Je staat niet alleen voor jezelf op de wereld’

Door lichamelijke klachten moest Cas Mak stoppen met zijn werk, maar stilzitten wilde hij niet. Cas: ‘Bij de Vrijwilligerscentrale ben ik door een map gaan bladeren naar iets wat me aansprak. Ik had een lijstje klaar met dingen die ik graag wilde en de Telefonische Hulpdienst sloot daar perfect bij aan. Het contact met de mensen is heel fijn.’

 

Cas heeft altijd al vrijwilligerswerk gedaan. Cas: ‘Al van jongs af aan ben ik actief in het kerkelijke circuit. Ik heb eigenlijk altijd al vrijwilligerswerk gedaan. Zo ben ik bijvoorbeeld ook actief geweest bij Philadelphia, waar ik als begeleider mee ging op vakanties. Op een gegeven moment kregen we kinderen, en lukte dat niet meer. Toen heb ik verschillende bestuursfuncties gehad.

 

Wat mij aanspreekt bij vrijwilligerswerk, is de gedachte dat je niet alleen voor jezelf op de wereld bent. Ik vind dat, als je je nuttig kan maken in de samenleving, dat je dat dan ook moet doen. Dan verreikt dat jezelf ook heel erg. Voor je eigen ontwikkeling is het heel goed om naast je professionele werk ook andere dingen te doen. Het werken aan de telefoon is belangrijk werk; het is een uitdaging om een goed gesprek te hebben over het onderwerp waar de beller mee komt. Dat is heel prettig om te doen.

 

Doordat we 24 uur per dag bereikbaar zijn hebben we soms ook pittige gesprekken, niet iedereen komt met een leuk verhaal. Maar de kracht is dat het anoniem is, dus men belt met allerlei onderwerpen. Je wordt dan ook getraind om dit werk goed te doen. Het is dus belangrijk dat je vanuit een professionele houding werkt. Ik vind dat er bij de THD ook eisen gesteld mogen worden aan de vrijwilligers, bijvoorbeeld dat je open staat voor een ander. Je moet ook goed kunnen luisteren, niet meteen zoeken naar een oplossing. De belangrijkste zaken zijn aandacht en begrip.

 

Tegen de mensen die nog inspiratie nodig hebben in het zoeken naar vrijwilligerswerk, wil ik zeggen dat ze het lef moeten hebben om eraan te beginnen. Je zult merken dat je er zelf beter van wordt. Het is iets wat je moet durven. Als je je hart volgt, vind je ongekende talenten waar je mee kan werken.’

 

 

Collega vrijwilliger Margriet is ongeveer vier jaar actief bij de Telefonische Hulpdienst, een hulplijn waar mensen heen kunnen bellen met alle mogelijke zorgen en problemen. Voor een luisterend oor en persoonlijk contact. Margriet: ‘Ik doe dit omdat ik het zelf heel leuk vind om te doen en omdat ik het heel fijn vind om iets voor een ander te betekenen. Daarnaast heb ik bij de Centrale een heel fijne groep mensen gevonden om mee samen te werken. Naast dat ik dus graag iets voor een ander doe, is er ook het sociale aspect voor mezelf.’

 

 

 

Interview en foto’s door: VC Utrecht/ Leonie Bello